måndag 5 augusti 2013

Spenatlasagne

Den här lasagnen är en ganska lätt maträtt, den är inte så mäktig som lasagne gjord på köttfärs, så till är det gott med nybakat bröd. När jag lagade lasagnen igår avnjöt vi den med ost- och oreganobröd till. Det var perfekt! Recept på det brödet hittar du här.
Men nu tar vi lasagnen.

Ingredienser
400 g spenat
4oo g Keso
1 lök
ett par vitlöksklyftor
1 pkt passerade tomater
mjölk
9 lasagneplattor
2-3 dl riven ost

Jag brukar använda mig av djupfryst hackad spenat så därför börjar jag med att tina den vid låg temperatur i stekpannan i lite olja. 
Samtidigt börjar jag med tomatsåsen; hackar löken och fräser den, häller på passerade tomater, vitlöken, svartpeppar och salt och låter den koka ihop 10 minuter ungefär. 
När spenaten är tinad blandas den med keson och en del av den rivna osten. 

Nu är det dags att lägga ihop lasagnen. Jag brukar använda 3 x 3 plattor och börjar med ett lager ostspenat. Så varvar jag plattor, tomatsås och ostspenat. Häller på 2-3 dl mjölk och lägger resten av den rivna osten överst.


1 kommentar: