fredag 26 juli 2013

Vegetarisk sojafärssås

Nu har jag gjort den goda köttfärssåsen som är gjord på morötter, lök, aubergine, vitlök, passerade tomater och nötfärs som en vegetarisk variant istället; den bygger på sojafärs istället för köttfärs. För några dagar sedan skrev jag om hur jag blev inspirerad till att leva vegetariskt när jag hälsade på en väninna som är vegetarian sedan många år. Hon tipsade mig om att prova just den sojafärsen som jag nu använde i min vegetariska färs. Det djupfrysta paketet som jag köpte innehöll 600 g sojafärs så det motsvarar ungefär den mängd nötfärs jag brukar använda. Jag behövde inte bryna sojafärsen utan den skulle bara värmas upp några minuter men jag kryddade den med salt och svartpeppar och under började jag med grönsakerna. 

Ingredienser
600 g sojafärs
2-3 morötter i små tärningar
1 aubergine i (små) tärningar
1 gul lök
2 x 400 g passerade eller krossade tomater
2-3 vitlöksklyftor

Det tar lite tid att hacka morot, lök och aubergine för jag vill ha dem i så små bitar som möjligt för det är allra godast, så är det bråttom finns risken är bitarna blir lite för stora. Och den här såsen tar tid att göra för den behöver koka ihop ganska länge för att bli riktigt god så det är ingen hastsås direkt. Det gäller även när jag använder nötfärs. Jag börjar med att fräsa morot, lök och aubergine i olja en stund innan jag slår på tomaterna och pressar i vitlöken. (I just denna färsen använde jag krossade tomater men annars mest passerade eftersom jag tycker om det släta resultatet.) Så lägger jag i färsen och låter såsen stå och koka tills den ser färdig ut, ungefär en timma brukar vara lagom. Till tycker jag om att äta spaghetti och den här gången rev jag ost att strö över eftersom jag var osäker på resultatet och barnen visste inte att det inte var köttfärs i.


Hur blev resultatet?
Det blev mycket gott; barnen märkte ingenting och tyckte snarare att den var ovanligt god. Det var kul och innebär att vi kommer att laga den igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar