söndag 18 augusti 2013

Grönsakspiroger

Hemma hos oss brukar det vara så att vissa rätter tenderar att upprepa sig alldeles för mycket och på så vis kommer annan mat helt att hamna i skymundan så tur då att man skriver upp sina recept i anteckningsböcker så att de inte helt faller i glömska! Det här är ett sådant recept. Grönsakspiroger lagade jag till barnen under en period och sedan glömde jag helt bort dem. I kväll hade vi dem till middag men annars är de härlig utflyktsmat. Det enda problemet med dem är att de tar en stund att laga; grönsakerna ska skalas och hackas/rivas och fräsas, degen ska göras, kavlas ut och fyllas osv. Men det är det faktiskt värt!
Det går att använda vilka grönsaker som helst och jag tog bara dem vi hade i kylskåpet.

Ingredienser

Fyllningen:
1 skivad röd lök
3 grovrivna mindre morötter
1 litet blomkålshuvud, hackat
1 grovriven palsternacka
1 liten aubergine, hackad
svartpeppar
örtsalt
4 vitlöksklyftor

Pajdegen:
3 kokta kalla potatisar
4,5 dl vetemjöl
2 dl siktat dinkelmjöl
150 g Bregott
1,5 tsk bakpulver
1 tsk salt

Jag började med att göra i ordning grönsakerna till fyllningen och medan de fräste i olivolja gjorde jag pajdegen. Den gick att kavla ut direkt och så snart fyllningen var klar kavlade jag ut rundlar och placerade ut en klick fyllning på varje. Jag gräddade dem vid ca 200 grader i 10 minuter. De får inte grädda för länge för då blir kanterna brända.

Nygräddade piroger

Gott med melon, tomat, ruccola och riven morot till.

Sammanlagt blev det 16 piroger och de räckte till 5 personer med lite tillbehör till.
Precis lika gott som jag minns det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar