fredag 9 augusti 2013

Recept på ungsbakade senapsgrönsaker

Vi hade falukorv hemma igår och eftersom jag är oändligt trött på pasta så lagade jag ugnsbakade grönsaker till. Det är visserligen bara ett par dagar sedan vi åt ugnsbakade grönsaker men det är gott och går att variera i det oändliga beroende på vilka grönsaker som hamnar på plåten.


Dessa ingredienser använde jag:
1 aubergine 
1 palsternacka
1/2 purjolök 
3 morötter
3 vitlöksklyftor
rapsolja
grovsalt
1 msk senap

Grönsakerna skärs i bitar och ju mindre de är desto snabbare blir det mat på bordet men det gäller att passa dem så att de inte blir brända. De läggs på inoljad plåt och över pressar man vitlöken och ringlar över lite olja. Salta väntar man med tills de stått en stund i ugnen (jag tror att det är för att saltet inte ska dra ut vätskan ur grönsakerna och göra dem torra).
När grönsakerna är färdiga blandas de med 1 msk senap som lämpligt nog passar mycket bra till både korv och rotsaker.

Till åt vi kall vitlökssås gjord på turkisk yoghurt, örtsalt och pressad vitlök men det hade gått lika bra utan eftersom grönsakerna var så saftiga. Aubergine är gott i, enligt min mening, för den kokar sönder och gör hela blandningen krämig.

1 kommentar:

  1. Hej,

    Tack för receptet. En förvirrad fråga. Vad är senapsgrönsaker? Är det en gruppering/familj av grönsaker eller helt enkelt att du använder senap i receptet?

    Mvh,
    Magnus

    SvaraRadera